Steinar Solberg

Eier H.K. Solberg AS

Om det, mot formodning, skulle finnes noen som kjenner transportbransjen bedre enn Håkull, så er det Steinar Solberg.

Steinar Solberg

Sørlandets største

H.K. Solberg var nabo med Håkull i Kristiansand og har drevet med transport og flytting i 87 år. Med tilhold i Bryggerigropa bak Christiansands Bryggeri, så har det gått i tur og orden gjennom årene, og i dag er de Sørlandets største flytte-transport. De har 12 biler som til enhver tid dekker behovet til Håkull. De har sjåfører som kjenner enkeltland spesielt godt og får jobben gjort med presisjon og god representasjon for Håkull.

­– Når det er som verst, blir det bare bedre, sier en erfaren Steinar med stor trygghet i stemmen.

Han har kjøpt 9 nye biler det siste halve året og har alltid vært bevisst på å ha en skikkelig bilpark.

– En god bilpark representerer en viktig kvalitet for oss, og at sjåførene snakker norsk. I dag har vi en situasjon hvor det er et stort behov nye og unge sjåfører generelt.

Det viktigste først

Steinar har et hjerte for mennesker og stor omsorg for sine folk, – uansett hva de havner oppi. Et slikt engasjement gir resultater, selv om det også fører med seg noen dårlige netter til tider. Sjåførene er viktige for oss og de skal være gode representanter for selskapet de representerer.

– Det ble en gradvis vekst i antall biler som H.K. Solberg hadde i sving for Håkull. I mange år var det 6-7 biler, og i dag er det som sagt 12 biler som går fast.

Om sommeren når det er høysesongen for flytting tar han gjerne ut noen biler, men dette har de gode rutiner på i begge firmaene. H.K. Solberg har fast avtale med Forsvaret som tidvis krever mye flytting, men det har blitt mindre av det med årene.

En livsstil med stort engasjement

– Jeg har alltid likt å gå på arbeidet, du kan si jobben er en livsstil. Opp gjennom årene har jeg vært engasjert i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og Norsk flytteforbund. Det har vært viktig for meg å sette ord på behovene og utviklingen i bransjen. Markedet er preget av store konstellasjoner, men ennå er det rom for noen mindre innimellom. Tidligere var jeg også engasjert i det gamle Speditørforbundet, men ikke etter at det ble lagt inn under NHO.

Det er aldri feil med en god historie

Steinar er et oppkomme av historier og forteller gjerne en gammel slager på ny.

– Det var to sjåfører som kjørte ost fra Klepp, han ene skulle til Bregenz i Østerrike og han andre til Praha. Underveis får de tid til en prat sammen hvor han ene, som stammet, spurte: «Hv-hv-hvordan g-går det med p-p-prostataen din?» Hvorpå han andre svarte: «Det går som du prater, – æ pisser litt av ganga.», sier en smilende Steinar.

To erfarne og gode venner

I samtale med Håkulls one-and-only Tor Grindheim, er det mye historie som kommer frem og de har noen felles erfaringer, som Steinar setter ord på:

– Vi har klart å finne de gode løsningene sammen i alle tider. Blant annet har vi lært oss å forsøke å spre kundemassen slik at man ikke blir for sårbar når det skjer omveltninger i samfunnet eller endringer i transportbildet. Ikke vært for mye inn i olja, men helst spredt utover flere industrier.

Et stort sjokk

De husker begge godt da Hydro Aluminium (tidligere Alnor) i 1983 gikk fra å være den største kunden med 2/3 av transporten på eksportsiden, til å skulle sende alt med båt. For Håkull var plutselig 15-18 biler uten oppdrag, mange av de fra H.K. Solberg.

– Vi kjenner godt til bølgedalene, sier Steinar mens mange av de bølgene slår gjennom minnene, og legger til, – men det er alltid noe nytt.

En av styrkene hos både H.K. Solberg og hos Håkull er de korte linjene. Evnen til å snu seg ganske fort er, og har alltid vært et nødvendig premiss i denne bransjen.

Menneskene i Håkull

De er mange – og mange av de har vært der i mange år. For hos Håkull handler det om alle menneskene som er der til enhver tid. De snakker om Håkullfamilien og at føler seg hjemme der. Her kan du bli bedre kjent med noen av dem.