Historien

Transport uten grenser

Det startet med en oppfinnsom og sta mann, to sterke hender, tre pedaler og fire hjul rundt om på Sør-Vestlandet. I dag triller det utallige hjul, – og mange går på dekk. Ja, de kan til og med fly.

Velkommen til en smak av 75 grenseløse år.

... og han skal hete Kristen.
Kristen Håkull blir født som nr. 4 i en søskenflokk som tilslutt teller 8. De vokste opp på gården til foreldrene Kristine og Gudmund på Skjold.
1921
Det lovede land
Kristen er nå blitt 17 år og hjemme på Skjold pakker han kofferten og tar en rask sjekk på sykkelen. Nå vil han reise til det "lovede land", Jæren, hvor det skal være så gode kår for arbeid. Og det stemte. Her var det ordnede arbeidsforhold og fri fra kl. 19 – og elektrisitet.
1938
Gårdeier og hobbyingeniør
Kristen har fått tilbud om å kjøpe gården Vølstad, hvor han har jobbet de siste månedene. Kristen slår til og blir gårdeier 30. mars. Hadde han visst at Norge skulle være i krig 10 dager senere, så hadde han vel neppe turt å slå til. Men han lyktes med å drive gården godt og klarer å bygge sitt eget kraftverk for strøm, i tillegg til båndsag og dreiebenk. Han var både teknisk begavet og oppfinnsom.
1940
Vil du ha denne kvinnen?
Kristen gifter seg med sin Ellen og selger ganske godt av det han produserer på gården. En bestselger i disse krigens dager var sjakkspill som ble dreiet av innleide folk. Den største enkeltbestillingen var på hele et tusen spill.
1943
Den første bilen
Krigen tar slutt og ingen vil spille sjakk lenger. Vølstad Dreieri går dårlig og Kristen må tenke nytt, noe som resulterer i at han blir eier av en Chevrolet 1929-modell. Den skal han bruke til transport i forbindelse med virksomheten på Vølstad.
1945
Håkull transport
Kristen avtjener verneplikten de første månedene av året og må starte på nytt. Etterspørselen etter transport er liten, så Håkulls spede begynnelse skjer i egenskap av å være kramkar på hjul. Noe av det første han gjør er å rydde strendene for piggtråd som tyskerne etterlot seg. Disse selger han i bunter til bøndene i Gjesdal.
1946
Neste, værsågod!
Han kjøper sin bil nr. 2, en sliten Renault og tidligere "tyskerbil" som han setter i stand sammen med Thorstein Vølstad. Han starter med vedhandel, men får raskt problemer siden han kjører uten løyve. Som driftig innflytter, blir han fort en inntrenger i Gjesdal og får heller ikke løyve. Kristen er ikke vanskeligere enn at han kjører til Sandnes og selger veden der i store mengder. Fordi han ikke har løyve, så kalles han både pirat og "Mao-Mao".
1947
Den første ansettelsen
Kristen ha kjørt på litt av hvert. Turister, stein ved og fisk. Nå kjører han en Chevrolet 1937-modell og i år kjøper han sin første dieselbil, en Borgward. Kristen ansetter nå Martin Gjesdal som tidligere har hjulpet litt ved behov. Oppdragene og geografien øker.
1951
En seier for slakt
Transport av slakt er blitt en del av hverdagen, og Kristen er den første til å transportere de helt til Oslo. Men det er ikke uten problemer med frakt av slakt, både temperatur og oppbevaring skaper utfordringer. Kristen finner en løsning sammen med slakter Ravndal – hengende slakt. Metoden er en suksess og revolusjonerer transporten av slakt.
1957
Et kjølig år for transporten
Kristen har ansatt Eivind Nødland året før for å overta slakteruten. Nå vil han utvide. Etter en henvendelse fra Rogaland Fiskesalgslag, om frakt av fisk nedover på kontinentet, setter oppfinneren igang på ny. Han isolerer lasterommet med steinull og tar en prøvetur med 10 tonn iset fisk som skal til Le Havre i Frankrike. Bilen blir stående under en varmluftsstrøm fra ventilasjons- anlegget på båten. Spenningen er stor. Isolasjonen var vellykket og straks vokste ordrene. Men patent fikk han ikke, så konkurrentene er raske til å kopiere. Men Håkull har nå inntatt kontinentet.
1960
Nå vokser det
Håkull har nå vokst betydelig og teller hele 8 ansatte som transporterer med en bilpark som består av 2 semi-trailere og en 6 trailere.
1961
En legende de skyr
Håkull får sin første flyttebil, en usedvanlig tungkjørt Mercedes som raskt fikk kalle-navnet "Baljen" pga. et påbygg som lignet en vaskebalje. Sjåførene skyr den, men bilen får med årene legendestatus i bransjen. Kristen tar tak i flyttebilløsningen når han året etter bygger om en buss til flyttebil. Myk fjæring, lett konstruksjon og stort volum ble en suksess og resulterte i svært få skader på flyttegodset.
1962
Full tank og en Teddy
Håkull bygger seg et verksted på Ålgård for vedlikehold av egen bilpark. Samtidig bygger Fina en ny bensinstasjon på samme sted. Velkommen til Håkull Fina service. Gudmund får jobben med å drive dette – unggutten med moped kjører lastebiler rundt på tomta, mens lensmannen og betjentene ser på.
1964
Et nytt transportsystem
"En container er en stor kasse som det står Håkull på." Sitatet kommer fra en skolestil og beskriver hvor stor den nye container- transporten til Håkull skal bli - størst i Norge. Et eventyr som varer i 20 år.
1966
Alnor og 18 meter
Håkull får faste kjøreoppdrag for aluminiumsverket Alnor på Karmøy, det gir rom for nye satsninger og nye eventyr. Nå går Kristen til anskaffelse av den første 18-meters traileren med 24 tonn lasteevne. De er for store for mesteparten av Norge, men Alnor skal ha frakten ned på kontinentet.
1967
Nye tider AS
Håkull er i ferd med å legge gamle dager bak seg og tar sats inn i en langt mer profesjonell hverdag. Håkull etablerer Håkull Container AS og året etter blir utlandstransporten omgjort til Håkull AS. Allerede året etter blir disse to slått sammen til Håkull Transport AS.
1969
De etablerte 70-årene
Håkull flytter kontorene til Sandnes og i de kommende årene får de container terminal på Sandnes Stasjon (72) og etablerer kontorer i Bergen (74), Kristiansand (74), Trondheim (74), Drammen og Larvik (76).
1970
E d a eller e d b?
Håkull er tidlig ute og går til anskaffelse av et EDB-anlegg. Tanken er å utvikle et datasystem som kan overvåke containernes bevegelser i landet, og gjerne på kontinentet. Men det viser seg at de er for tidlig ute for slike oppgaver. I stedet blir den brukt til regnskap og annet kontorarbeid.
1973
Fra Ålgård til Lura
Det bygges et nytt verksted på Lura, som ganske raskt utvides til nesten det dobbelte, fra 460 til 760 kvm. Nå har de til og med eget lakkeringsanlegg.
1975
Lønnlig i blant oss de går
Håkull er nå oppe i 110 ansatte.
1978
Med vind i seilene
Håkull Transport overtar flere agenturer fra danske Schiøtt og Hochbrandt, og oppretter sin egen shippingavdeling. Godt arbeid gjør at aktivitetene vokser og inntjeningen er god. I 1983 blir de også agent for taiwanske Yang Ming Line. Turid N. Skauen, en av de første ansatte, overtar jobben som daglig leder i 1987. I 1996 er de fem ansatte med en omsetning på 50 millioner kroner.
1979
Håkull AS
Det er gode tider i Håkull med rekord-resultat i 1981 og rekordomsetning i 1982. Navnet endres fra Håkull Transport AS til Håkull AS – det er de ble kalt og det er lettere å bruke internasjonalt. De velger også å satse i nord med etablering i Bodø, noe som fort betegnes som en tabbe.
1983
Årets bedrift
De gylne containertider får et punktum når Håkull velger å selge containeravdelingen og gjør det med stor gevinst. Dette er også året hvor Håkull vurderes til Årets Bedrift i Sandnes.
1985
40 år og ingen krise
Selve kåringen Årets Bedrift skjer i år og går hånd i hanske med feiringen av 40-års jubileet. Det feires stort med 300 gjester, blant dem er mange av de utenlandske forretningsforbindelsene. Kvelden ledes av NRKs store sønn, Knut Bjørnsen, til stor applaus.
1985
Det store skiftet
Kristen gir beskjed om at han ønsker å fratre sin stilling, noe som gjør at alles øyne er rettet mot Gudmund. Gudmund skisserer en ny struktur for Håkull, et driftsselskap og et eiendomsselskap. Og slik blir det. Gudmund leder Håkull Eiendom som formelt stiftes i 1988, salgssjef Tor Bolme blir daglig leder for Håkull AS og Kristen kjøper seg hus i Spania.
1987
Ny terminal i Kristiansand
Tiden er i Bryggerigropa tar slutt når NSB sier opp avtalen og et splitter nytt terminalbygg reises på Rige i Kristiansand. Bygget bygges større enn det behovet er, slik at det resterende leies ut, en eiendommelig tanke.
1990
Ny terminal i Sandnes
Det er ikke gamle lokaler eller størrelsen til den eksisterende terminal som forårsaker en ny terminal. At terminalen hadde fått et nabolag fullt av privatboliger skapte riktignok utfordringer, men det er god avkastning som muliggjør en ny terminal. Faktisk blir den nye terminalen til 18 millioner betalt kontant.
1996
Kjartan tar over
Gudmund har ikke gitt seg, men Håkull AS trenger en ny daglig leder og styret mener tiden er inne for at Kjartan tar over spakene. 3. generasjon sitter nå i lederstolen og tar fatt på veien videre.
2000
En konvoi til begjær
Håkull er blitt 60 år og feirer det, som vanlig, med stor F. Selve feiringen skjer i Hirtshals og i anledning jubileet samles så mange av lastebilene som mulig. Dette blir et IMPONERENDE skue hvor hele 59 lastebiler kjører i laang, laaang rekke ned til Hjørring. En dag som alle husker, både de medvirkende og tilskuerne.
2006
Det var nu riktig lækkert
Håkull triller gjennom Danmark i stort mål, og når agenten deres Haugsted selges, ser Håkull det som en gylden anledning til å etablere seg i Danmark. Mye handler om Danmark og de har fått med seg en Leif Harding Jensen med bakgrunn fra Haugsted. Masse arbeid resulterer i en suksess i Danmark, en suksess som er still going strong.
2008
Tomt på Foss Eikeland på tilsammen 37 000 kvm
Det ble bygget nytt flyttelager til Håkull AS på 6000 kvm som stod ferdig i 2009. På den tiden var særlig Statoilkontrakten vesentlig, og de var vår hovedkunde på dette lageret. I 2020 stod et tilbygg på 5500 kvm ferdig. Der flyttet Heli One inn med sine helikopter-deler. Vi har fortsatt ledig tomt for utvikling her.
2009
Is it a bird, is it a plane, no - it´s Håkull
Håkull har drevet med shipping i mange år, men primært i egenskap av å være agent for Yang Ming Lines. Det er mye transport som trenger særbehandling og Southwest Air & Sea etableres av Håkull med fler, blant annet Arve Kristoffersen som ble daglig leder. I 2012 kjøper Håkull ut alle bortsett fra Arve som fortsetter. Det nye navnet blir Håkull Air & Sea.
2009
Vårt første handelsbygg på hele 11 000 kvm
Bygget ble bygget for Lefdal og Bohus. Vår eiendom i Stokkamyrveien viste seg å være en meget god adresse for disse to selskapene og disse butikkene har vært blant de beste både for Lefdal og Bohus. Eiendommen som vi utviklet sammen med Base ble solgt videre og er ikke lenger i porteføljen.
2010
VI utviklet to store eiendommer på Solasplitten sammen med Base på tilsammen ca. 14000 kvm.
Mærsk og Proserv er leietagere i hvert sitt bygg, og disse byggene er blant de beste kombinasjonsbyggene i regionen. Mærskbygget ble solgt videre, men vi eier Proserv-bygget 100%.
2014
Kjøp av gamle Aftenbladtrykkeriet i Stokkamyrveien sammen med Futurum Utvikling AS.
Håkull kjøper 50000 kvm tomt og ca. 7000 kvm med gamle trykkerilokaler. Disse ble ombygd til en batterifabrikk for å huse prototypelinjen til Beyonder. I 2021 skal Håkull bygge ytterligere 8000 kvm med produksjonslokaler for pilotlinjen til samme selskap. Håkull er dermed med på å legge forholdene til rette for ny industri og det grønne skifte. Et meget spennende prosjekt som huser et meget spennende selskap.
2020
Håkull 75 år.
Det er med stolthet, og stor ydmykhet, vi kan gratulere oss selv som 75-års jubilant.
2021