Når startet du i Håkull?
– Jeg startet i Håkull i 2009. Da skulle Håkull sammen med noen andre starte Southwest Air and Sea, og jeg ble spurt av Håkull om å være med både som deleier og til å drive det. I 2012 kjøpte Håkull ut de andre aksjonærene og vi endret navnet til Håkull Air & Sea.
Hvilken avdeling er du i i dag?
– I dag er jeg fortsatt i Håkull Air & Sea som daglig leder.
Hvordan hadde det seg at du begynte hos Håkull?
– Jeg kjente til Håkull fra før og hadde hatt de som kunde på flyfrakt i DSV. Da de kontaktet med angënde Southwest, så var det en spennende mulighet de inviterte til. Jeg gikk fra en trygg stilling som regionssjef i DSV. En av spenningene var jo at dette var nytt for Håkull. I dag er vi seks ansatte.
Kan du si litt om din utdanning og bakgrunn?
– Jeg har gymnas og et par år på distriktshøyskolen hvor jeg studerte norsk for å bli journalist. I stedet ble det 41 år med fly- og sjøfrakt. At jeg havnet der, var helt tilfeldig. Jeg var stuer i Braathens som ung, og en dag var det noen der som spurte om jeg ville ha jobb i flyfrakt. Det takket jeg ja til og har aldri kommet vekk derfra igjen.
Hva er det som trigger deg i arbeidet?
– Vår situasjon er at vi har lite ordrereserver og vet lite om hva dagen vil bringe. Derfor er det spennende og se hva som dukker opp fra dag til dag. Spesielt kjekt når vi har større komplekse transporter vi må løse.
Hvordan vil du beskrive utviklingen i arbeidet gjennom årene?
– Når jeg forteller ungene om hvordan det var på 80-tallet med skrivemaskiner osv, så skjønner de ikke hva jeg snakker om. Skulle vi operert på samme måte i dag, måtte vi hatt dobbelt så mange ansatte. Etter hvert kom telefaks, teleks og så e-mail. Nå er det slutt på ringpermer og den slags. Alt er digitalt.
Er det noen kollegaer eller andre kontakter som du har jobbet mye med?
– Jeg har mye kontakt med agenter i utlandet rundt om i verden, så det har alltid vært viktig å bygge nettverk. Ellers er det mye med Kjartan, Tallak, Geir og Tor, og ledergruppen i Håkull.