Når startet du i Håkull?
– Jeg startet i 1990 og begynte som befrakter, etter hvert ble jeg avdelingssjef og sitter nå som driftssjef.
Hvilken avdeling er du i i dag?
– Jeg sitter som driftssjef for Håkull AS Utland
Hvordan hadde det seg at du begynte hos Håkull?
– Jeg jobbet hos Schanche-Olsen som var en konkurrent og samarbeidspartner av Håkull. Håkull tok kontakt med meg og du kan si overgangsvinduet var åpent, så dermed endte jeg opp her som befrakter.
Kan du si litt om din utdanning og bakgrunn?
– Jeg er utdannet sjøkaptein, et ikke så uvanlig valg for en ydmyk sjel fra Utsira. Befraktning var også en del av utdannelsen og da var tilfeldighetene slik at jeg strandet på land.
Hva er det som trigger deg i arbeidet?
– Det ukjente elementet og problemløsningen. Jeg liker å ha mange baller i luften og skal helst ha en utgang i alle retninger.
Hvordan vil du beskrive utviklingen i arbeidet gjennom årene?
– Flåtestyringsprogrammet vi bruker nå er jo revolusjonerende sammenlignet med hvordan det var da jeg begynte. Den gang gikk alt for hånd eller med skrivemaskin og teleks, mobiltelefonen var ennå på et tidlig stadium. Så kom telefaks, e-mail, osv. Overgangen til flåtestyring var stor, særlig for sjåførene som naturlig nok følte seg overvåket, men det gikk fort over når de så alle fordelene.
Er det noen kollegaer eller andre kontakter som du har jobbet mye med?
– Jeg har gått mye i to-spann med Tor og Kjartan og har hatt stor glede av det. Ellers så er vi jo tett på hverandre i ledergruppen. Jeg var med å bygge opp i Danmark frem mot det som er Håkull DK i dag. Det er blitt en stor flåte vi har der nede.
Er det noen spesielle historier eller minner som sitter ekstra godt?
Det må være når vi feiret Håkull 60 år i Hirtshals, med 250 mann på Skaga hotell januar 2007, i full storm. Jeg hadde en sentral rolle i dette arrangement, med de følger det gav seg, spesielt på grunn av været og det var usikkert om Color Line fra Kristiansand som hadde mange av gjestene om bord, ville seile, men det gjorde de heldigvis. I tillegg var det spesielt når ca. 50 trailere kjørte i kortesje fra kaien til Hjørring og tilbake igjen.